Taqwa Yang Menyelamatkannya Dari Stress Di Dunia

Taqwa Yang Menyelamatkannya Dari Stress Di Dunia

Syaikh Jamal Abdurrahman menukilkan, Di dalam riwayat Ibn Abi Hatim disebutkan, Muhammad bin Ishaq berkata, Malik bin Al-Asyja’ menemui Rasulullah dan berkata: Anak saya (Auf) ditawan.

Rasulullah bersabda kepadanya: Beritahukan kepadanya bahawa Rasulullah memerintahkan kamu untuk banyak membaca ‘La haula wala quwwata illa billah’ (maksudnya; Tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allah).

Ia (Auf) diikat dengan tali kulit. Tiba-tiba tali itu terputus dan dia dapat keluar (menyelamatkan diri). Dia menemui seekor unta milik musuhnya dan menunggang unta tersebut. Dia berjumpa dengan orang2 yang sebelumnya ditahan dan diikat. Ia menjerit kepada mereka dan diikuti yang pertama dan terakhir. Ayahnya sangat terkejut ketika dia muncul di depan pintu. Ayahnya berkata: “Auf! Demi pemilik Ka’bah.” Ibunya berkata: “Owh! Alangkah bahagianya. Bagaimana kamu sampai ke sini wahai Auf?” Mereka berdua (ayah & ibu) dan pembantunya bergegas ke pintu, dan Auf sudah pun berada di halaman rumahnya bersama unta. Dia menceritakan apa yang berlaku kepada ayahnya.

Ayahnya berkata, “Kamu berdua (Auf dan unta) tunggu di sini. Aku ingin menemui Rasulullah dan bertanya kepadanya.” Ayahnya menemui Rasulullah dan menceritakan perihal Auf dan unta. Rasulullah bersabda, “Lakukan apa yang kamu mahu, sebagaimana kamu lakukan terhadap hartamu.”

Maka turunlah ayat ini, “Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan jalan keluar. Dan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.” (Surah At-Talaq: 2-3)

(Tafsir Ibn Kathir, 4/381 & Tafsir At-Tabrani, 28/138) Petikan اطفال المسلمين كيف رباهم النبي الامين (Cara Nabi Menyiapkan Generasi), Jamal Abdurrahman, terj. Nurul Muklisin, Pustaka Elba, 2009.

Catatan

1. Al-Quran dan As-Sunnah adalah bekal dan solusi kepada semua permasalahan; baik urusan amal akhirat juga amal dunia.
2. Taqwa ialah 1 dari 2 penyebab utama manusia beroleh kejayaan dan sukses di akhirat. Kata Nabi dalam hadith yang sahih, “Yang paling banyak membuatkan manusia masuk syurga ialah taqwa dan akhlak yang mulia.
3. Andai akhirat sahaja berjaya ditakluk dengan dua hal itu, maka sudah tentu dunia yang tidak ada apa2 nilai sebanding dengan akhirat; lebih mudah ditawan dengan taqwa dan akhlak mulia.
4. Dalam organisasi dan pengurusan; seringkali kita lepas dari berhubungan dengan Allah Azza Wa Jalla. Seolah2 Allah tidak punya daya atau upaya untuk membantu kita menyelesaikan segala macam konflik dan permasalahan. Sedangkan Allah adalah Dzat Yang Maha Mengetahui dan Dzat Yang Maha Perkasa. Dunia dan seisinya ini adalah milikNya dan di dalam genggaman kekuasaanNya. Tidak ada yang mustahil di sisi Allah Azza Wa Jalla.
5. Tinggal lagi kita memohon kepadanya dengan cara yang telah Nabi ajarkan. Salah satu darinya ialah dengan cara banyak membaca “La haula wala quwwata illa billa.”
6. Berdoa dan bergantung kepada Allah tidak pernah menafikan usaha dan kerja keras. Dalam kisah ini sahabat tersebut tetap berusaha menunggang unta untuk menyelamatkan dirinya.

Disediakan oleh
Mohd Riduan b Khairi
PPY Borneo ‘Membangun Citra Insan’
Http://ppyborneo.wordpress.com/

#Taqwa #PertolonganAllah #JalanKeluar #PengurusanStress#Rezeki #IbnuAbiHatim #TafsirIbnuKathir #Tafsir #AlQuran

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s