Teamwork atau Kerja Berpasukan

Teamwork atau Kerja Berpasukan

Kerja berpasukan disebut ‘teamwork’ memiliki keberkahan tersendiri dalam catatan amal soleh. Selain berpotensi menghasilkan pulangan dan produktiviti yang lebih besar, kerja berpasukan akan meringankan beban bagi setiap yang ahli dalam pasukan tersebut untuk melaksanakan agenda-agenda besar.

Tetapi perlu diingat bahwa kaedah mengatakan Al ajru ‘ala qodri masyaqqah maksudnya balasan itu sebanding dengan tingkat kesulitannya, untuk mengasilkan kerja & tugasan besar pastilah memerlukan pengorbanan yang besar.

Di antara cabaran dalam mewujudkan ‘teamwork’ yang solid adalah adanya perbezaan dalam team tersebut baik dalam perspektif, mahupun kemampuan. Perbezaan-perbezaan yang terakumulasi tentunya melemahkan gerak kerja team. Dr. Muhammad bin Abdullah Ad Duwaisy mencatat tiga cara agar kita tidak salah memahami pendapat orang lain yaitu:

1. Diperlukan pemahaman yang benar di antara satu dengan yang lain. Ketika terjadi perselisihan dengan rakan sejawat maka yang pertama lihatlah masalah tersebut dari perspektif orang yang berbeza dengan kita iaitu dengan akal dan fikiran mereka bukan dengan akal dan fikiran kita. Diskusikan masalah tersebut dari cara pandang mereka bukan dari cara pandang kita.
2. Bezakanlah antara sikap kita terhadap pendapat mereka dengan cara berfikir mereka serta bezakan penafsiran kita terhadap sikap mereka.
3. Lapangkan dada untuk setiap yang berbeza cara pandang dengan kita, jika tidak maka mustahil akan wujud kerjasama.

Dipetik dengan olahan bahasa dari http://tsabat.com/?p=1827

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s